Gammelmormors spökhistorier

Recension från BTJ
Häftepos 12107499

Leken vid tjärnen.
Lektör Margareta Brengdahl
Halva sidorna upptas av enkel text med vardagligt ordförråd.
Hela berättelsen beskrivs parallellt genom illustrationerna som finns på varje uppslag. Idyllen på landet är målad i klara färger och med trygga mormor i blommig klänning, förkläde och träskor. När boken övergår till den tragiska sägnen blir färgskalan dovare och kläder och frisyrer visar på en annan tidsepok. Leken vid tjärnen är en spännande och kuslig läsning för barn från åtta år och uppåt.

Ansiktet i fönstret
Lektör Madeleine Jehpsson
Gammelmormors spökhistorier är namnet på en serie fristående berättelser om syskonen Alex och Julia, eventuellt tvillingar, ungefär 7-10 år gamla. Denna bok heter Ansiktet i fönstret och är en ganska kuslig berättelse om en ond rik man och hans mördade hustrus hämnd. Alex och Julia cyklar förbi det hemsökta huset och känner på sig att allt inte är som det ska vara. På kvällen lyckas de få gammelmormor att berätta vad som hänt där. Det finns gott om barn i mellanåldern som gillar spökhistorier och jag är säker på att denna serie kan locka till läsning. Texten är förhållandevis lättläst, det finns rikligt med färgbilder som ger stöd i läsningen och spänningen hålls vid liv genom att barnens egna upplevelser vävs ihop med den gamla berättelsen om husets olyckliga händelser. Det är mycket välkommet med skräckgenre i lättläst version!

Den gamla prästgården
Lektör Maj Gustavsson
Alex och Julia är hos mormor. En regnig dag cyklar de och hälsar på moster Stina och Carlos,  som flyttat in i den gamla prästgården. Barnen går på upptäcktsfärd i prästgården och upplever mystiska händelser i ett rum.  När de kommit hem, ber de mormor att berätta mer om prästgården. Mormor berättar då en tragisk historia om en ogift piga på prästgården, som väntade barn med en gift präst. I sin förtvivlan dränkte pigan både barnet och sig själv. Efter det hade både modern och barnet spökat på prästgården för flera präster och deras familjer. Ingen av prästfamiljerna hade stått ut med att bo kvar. Berättelsen är i lättläst format. Det är ändå ganska mycket text att ta sig igenom, men bilderna på varje uppslag lättar upp läsningen. Bilderna följer fint stämningen i texten. Berättelsen börjar och slutar i nutid, men återger glimtar av hur livet kunde vara förr. Passar inte för de allra yngsta på lågstadiet, men bra för dem som har knäckt läskoden.

Gammelmormors spökhistorier
Gammelmormors spökhistorier 1 Leken vid tjärnen
ISBN: 52314524 Pris: 87kr