Spökena på Kråkinge slott

Recensioner från BTJ

Häftepos 11113696
Lektör Brita Elmers

Skrämma skummisar
Lästräningsbok. Skrämma skummisar är en av fyra titlar i lästräningsserien Spökena på Kråkinge slott. Några spöken som måste spöka för att få bo kvar i det gamla slottet skrämmer några skumma typer som ryckt handväskor av gamla damer.

Texten är luftig och sidorna är illustrerade med fartfyllda illustrationer i serietecknarstil. Spökena och människorna är karikerade och har hög igenkänningsfaktor från tecknad film. Språket är inte tillrättalagt men varierar utan att bli svårt.

Häftepos 11113699
Lektör Piroska Bakran

Uppdrag spöka
Läsaren får följa historien genom en relativt lättläst text och tydliga bilder. Korta meningar och mycket dialog gör berättelsen lättillgänglig, men textens omfång kan nog avskräcka nybörjarläsaren även om innehållet passar.
Illustrationerna är detaljrika med en lite humoristisk framtoning. Det är ett spännande tema som kittlar många barns fantasi och som nog aldrig upphör att fascinera.

Häftepos 11113702
Lektör Marianne Petrén

Åh vilket party
Lästräningsbok. Mia Söderberg har tidigare bl.a. skrivit en fantasyserie för barn som heter Englamark. Johan Egerkrans har tidigare illustrerat i samma genre, t.ex. i serien Axels monsterjakt. Nu samverkar de fint i en ny serie i fyra delar som heter Spökena på Kråkinge slott. I denna del, som heter Åh, vilket party!, är de tre spökena Caspero, Skeleton och Ambrosius oroliga för Bianca, som är det fjärde spöket som bor på Kråkinge slott. Hon är deppig och för att muntra upp henne ställer de till med ett riktigt spökparty. Det bjuds på blodsaft med maskchips och torkade flugor som tilltugg och alla roar sig spökligt med att svinga sig i lampkronorna och skrämma vettet ur de brandmän som kommer till slottet för att släcka en brand som uppstått.

Det är en lagom läskig och humoristisk spökhistoria för grundskolans tidigare del.

Häftepos 11113705
Lektör Brita Lodén

Ett äkta spökslott
Lästräningsbok. När jag läser om spökena på Kråkinge slott får jag associationer till såväl Oscar Wildes Spöket på Canterville (1928) som Eva Ibbotsons alla spökböcker och Harry Potter. Men det gör inte Ett äkta spökslott sämre. Barnen som läser om spökena och vampyrerna kommer omväxlande att skratta och rysa. Texten är rätt omfattande och har en del svåra ord så berättelsen passar för barn som kan läsa, men behöver lästräning. Illustrationerna av Johan Egerkrans anspelar på berättelsens båda teman humor och skräck.

Häftepos 13123606
Lektör Madeleine Jehpsson

Bland rustningar och spindelväv
Kapitelbok. Bland rustningar och spindelväv är sista boken av fyra i paket 2. Läsaren kastas rakt in i handlingen då en inbjudan till bröllop just kommit. För den som inte förberett sig genom att läsa tidigare böcker är inledningen lite förvirrande.
Personerna som nämns vid namn i texten blir inte automatiskt kopplade till rätt person på bild. En liten porträttsamling som kan användas som lathund finns dock på framsidans innerpärm. Storyn är smågullig med flera kärlekshistorier och självklart slutar det hela lyckligt. Sista meningen "Och vem vet, kanske blir det snart vår tur att ordna bröllop på Kråkinge slott!" antyder att det kan bli fler paket med Kråkingeböcker. Nämnas bör att de häftiga illustrationerna signerade Egerkrans lyfts ytterligare av den omsorgsfulla och stämningskapande färgläggningen gjord av Jonas Laurell. Texten är luftig och har mycket dialog vilket gör boken lätt att läsa. Språket är ändå ganska fylligt och läsaren behöver därför verkligen kunna läsa.

Häftepos 13123609
Lektör Lena Franzén

Mysteriet med Kråkingesjön
Kapitelbok. Boken ingår i en serie benämnd Spökena på Kråkinge slott, och den kan ses som ett inslag i den ständigt aktuella miljödebatten. Fyra spöken bor på slottet Kråkinge, deras hyresvärd är Spöksenaten, som hela tiden kräver att få fler namn på sin lista över personer de skrämt. De måste ständigt bevisa att spöken fortfarande finns. Här har vattnet i Kråkingesjön blivit varmare än vanligt, luktar illa och fiskar dör. Spökena tar reda på hur det blivit så och spökar och därmed skrämmer dem som står bakom, så att allt återgår till det normala igen.

Mysteriet med Kråkingesjön tar upp ett allvarligt ämne på ett humoristiskt och lättförståeligt sätt. De spöken och riktiga personer som framträder i berättelsen är roligt avbildade, de liknar seriefigurer eller karikatyrer med kantiga ansikten. Språket är lättillgängligt och boken kan användas både som högläsning för yngre barn och som självständig läsning, när läsförmågan ökat. Berättelsen utgör ett bra underlag för allmän diskussion om miljöförstöring och vad som kan göras för att förbättra miljön. En positiv bok på olika nivåer.

Häftepos 13123612
Lektör Britt Engdal

Nya tider på Kråkinge slott
Kapitelbok. I den här fristående delen återser man tre spöken från tidigare böcker. Spökena sörjer en vän som flyttat ifrån dem och sätter in en annons i tidningen Aftongasten för att hitta en ny kompis som vill flytta in. De bor i ett kusligt spökslott, men deras liv i övrigt liknar människors. De retas och är förälskade, använder TV och tidningar. En skräckinjagande elddemon är nära att sätta eld på slottet i sitt försök att bli deras hyresgäst, men en trevlig vattenande jagar bort honom och flyttar in.

Så väldigt spännande blir det aldrig, men möjligen lite mysrysligt. Språket består mest av dialog med moderna ord som "mysigt" och "chockad", samt uttryck som "typ ...". Texten innehåller en hel del sammansatta ord som fiskfjäll, vinddrag, örsnibbar, förnärmad, vingspetsar. Egennamnen är ganska svåra: Skeleton, Ambrosius, Caspero och Lorelei. Klarar läsaren dessa ord och namn, kanske hen också skulle ha klarat en något mer krävande och givande bok. Bilderna av Johan Egerkrans täcker hela uppslagen och är gjorda i en habil serietidningsstil med starka färger och svarta konturer.

Häftepos 13123615
Lektör Margareta Brengdahl

Proffs på spökerier
Kapitelbok. På Kråkinge slott bor fyra spöken. När ett av dem, Caspero, ska fylla år planerar de övriga en överraskning. Efter blodsaften och spindelvävstårtan förses han med en svart halsduk över ögonen. Sedan flyger de iväg med honom och landar inte förrän de nått målet - det nyuppförda nöjesfältet Kråkingeparken. Caspero vill pröva allt. När de sedan hamnar på spöktåget blir de riktigt besvikna och bestämmer sig för att bättra på ruskigheterna. Tidningen skriver också dagen efter att nu äntligen har man fått lite fart på det förut så tama spöktåget.

Miljön med kistor, spindelväv och maskchips är ju lite udda men annars verkar boken handla om vanliga kreativa barn. Så i den här tappningen går det bra för 7-10- åringen att somna gott efter spökenas framfart. Ett litet antal karaktärer med en enda intrig gör det lätt att följa handlingen. De färgstarka illustrationerna av Johan Egerkrans finns på alla uppslag. De visar både slottsmiljö och alla begivenheter på nöjesfältet med de godmodiga spökena i centrum.

Spökena på Kråkinge slott
Uppdrag spöka
ISBN: 52304525 Pris: 90kr