Avsnitt 5 - Skolans demokratiuppdrag – undervisningsexempel svenska

Avsnitt 5 - Samtal med Charlotta Granath, lärarutbildare och förestelärare i demokrati på Viksjöskolan i Järfälla. 

Demokrati är ett uppdrag för hela skolan. Vad man innebär det i praktiken, och hur kan demokratiuppdraget i skolans omsättas i undervisning i svenskämnet? Samtal med Charlotta Granath, lärare i SO och förstelärare i demokrati på Viksjöskolan i Järfälla. Charlotta Granath är även lärarutbildare och författare till boken Demokratiuppdraget i skolan – metodhandbok med undervisningsexempel.

Svenskpodden avsnitt 5 - Skolans demokratiuppdrag – undervisningsexempel svenska
Lektionstips av Charlotta Granath

Uppgift 1. Bokpresentation – muntligt

Förslag på böcker att arbeta med:

Svenskpodden avsnitt 5

Topp f.v.

  • Anne Franks dagbok (Anne Frank)
  • Pianisten (Wladyslaw Szpilman)
  • Pojken i randig pyjamas (John Boyne)
  • Emerich är mitt namn (Emerich Roth)
  • Schindler´s list (Thomas Keneally)
  • Sarahs nyckel (Tatiana De Rosnay)Botten f.v.
  • Ulrike och kriget (Vibeke Olsson)
  • Boktjuven (Markus Zusak)
  • God natt Mr Tom (Michelle Magorian)
  • A-6171 (Ferenc Göndör)
  • Skärvor av ett liv (Hédi Fried)

Du har läst en av nämnda böcker

- Vem har skrivit boken?
- Presentera bokens handling.
- Var utspelar sig handlingen?
- Hur ser miljön i boken ut?
- I vilket historiskt sammanhang hör berättelsen hemma?
- Vem är huvudperson?
- Beskriv personernas karaktär, vad har huvudpersonen för relation till andra personer/människor i boken?
- Vilka är viktiga bipersoner?
- Berätta om en viktig händelse.
- Bokens budskap är?
- Boken passar för…
- Hur är bokens struktur?
- Välj ut ett stycke i boken som du tycker är viktigt. Motivera ditt val och förbered dig på att läsa upp stycket.

Uppgift 2. Filmuppgift Schindler´s list

Schindler´s list är en verklighetsbaserad film som utspelar sig under andra världskriget. I början av andra världskriget såg huvudpersonen Oscar Schindler kriget som en möjlighet att bli rik. Judarna sågs som billig arbetskraft för att han skulle finansiera sitt företag. Oscar hade många älskarinnor och levde ett liv i lyx. Succesivt förändras hans syn och inställning och Oscar börjar arbeta för att rädda människoliv. Han önskar dock att han kommit till insikt tidigare eftersom han då kunnat rädda många fler.

Diskussionsfrågor:

  • Bild: Filmen är mestadels svart-vit. Vad har detta för betydelse för filmens karaktär och innehåll? Filmen övergår från svart-vit till färg. När görs detta och varför?
  • Känslor: Vad väcker filmer för känslor hos dig? (sorg, frustration, hopp, ilska…)
  • Musik: På vilket sätt bidrar musiken i filmen till att skapa olika stämningar? Vad förmedlar musiken?
  • Film eller bok: Vad är skillnaden på att läsa boken och se filmen? Reflektera och beskriv.
  • En händelse: Välj ut en händelse/scen i filmen och beskriv denna. Varför valde du just denna händelse?

Klicka här för att ladda ner skrivtipsen i pdf-format

Kontakta oss

Order och beställning
08-587 642 10
kundtjanst@sanomautbildning.se 

Nyhet! Känn på litteraturen 4

Nu finns Känn på litteraturen 4 i lager. Boken innehåller vägledningar till tio romaner för unga vuxna.

Läs mer

Film om nya Svenska impulser 1

Här presenterar författarna Carl-Johan Markstedt och Sven Eriksson nyheterna i nya upplagan av Svenska impulser 1.

Klicka här för att se film

Redaktionen tipsar

Läs intervjun med Tiia Ojala - En vinnande känsla för språk.

Klicka här för att läsa!