Logga in till Sanoma Utbildnings digitala produkter Logga in på Pejlo Logga in på bingel Logga in på Lexia Provia Logga in på Ekonomionline
Ny kund? Klicka här för att registrera dig
Skriv in din e-postadress så skickas ett nytt lösenord till dig direkt.
Lärande och utveckling i ljudbok (mp3-format)För att lyssna på boken, vänsterklicka på länkarna.För att ladda ner boken på din dator eller mp3-spelare, högerklicka på länkarna och ange "spara mål som".
Kapitel 1 Lärande och utveckling
Lärande och utveckling - sid 10Kursens innehåll - sid 11Människans livslinje - sid 12Spädbarnet - sid 13Förskolebarnet - sid 14Skolbarnet - sid 15Tonåringen - sid 16Vuxenlivet - sid 17Det sena vuxenlivet - sid 18Arv och miljö - sid 19Vad menar vi med arv? - sid 20Vad menar vi med miljö? - sid 21Synen på arv och miljö förändras - sid 22Vad är personlighet? - sid 23Ord och begrepp - sid 24Människans begåvningar och intelligenser - sid 25Människans begåvningar och intelligenser - sid 26Människans begåvningar och intelligenser - sid 27Hjärnans betydelse för lärande - sid 28Arbetsminnet - sid 29Arbetsminnet - sid 30Långtidsminnet - sid 31Hjärnan vill ha stimulans! - sid 32Ord och begrepp - sid 33
Kapitel 2 Utvecklingsteorier
Utvecklingsteorier - sid 34Teori och praktik - sid 35Klassiker eller omoderna teorier? - sid 36Synen på barn förändras - sid 37Ett mer jämställt och globalt samhälle - sid 38Motsättning eller komplement? - sid 39Psykodynamisk utvecklingsteori - sid 40Driftteorin - sid 41Det omedvetna - sid 42Freuds teori om barnets utveckling - sid 43Barnets psykosexuella utveckling enligt Freud - sid 44Kritik mot Freuds teorier - sid 45Spädbarnsåldern: 0-1,5 år. Tillit eller misstro - sid 46Tonåren: 13-19 år. Identitet eller identitetsförvirring - sid 47Den sena vuxenåldern: 65 år och uppåt. Integritet eller förtvivlan och bitterhet - sid 48Kritik mot Eriksons teorier - sid 49Teori om självets utveckling - sid 50Självkänslan grundläggs tidigt - sid 51Vilka konsekvenser kan en dålig kontakt ha för självkänslan? - sid 52Beteendeteorier - sid 53Uppfostran genom betingning - sid 54Att förstärka ett beteende - sid 55Kritik mot beteendepsykologin - sid 56Kognitiv teori - sid 57Sensomotorisk period 0-2 år - sid 58Konkreta tankeoperationernas period 7-11 år - sid 59Kritik mot Piagets utvecklingsteorier - sid 60Sociokulturell teori - sid 61Stabila och kritiska perioder - sid 62Språkets betydelse - sid 63Ord och begrepp - sid 64Utvecklingsekologisk teori - sid 65Ord och begrepp - sid 66Vi fortsätter att utvecklas hela livet! - sid 67
Kapitel 3 I samspel med andra
I samspel med andra - sid 68Socialisation och identitetsskapande - sid 69Socialisation och identitetsskapande - sid 70Ord och begrepp - sid 71Gruppens uppgifter och betydelse - sid 72Gruppens dynamik - sid 73Gruppens dynamik - sid 74Konflikter i gruppen - sid 75Konflikter i gruppen - sid 76Konflikter i gruppen - sid 77Status och hierarkier - sid 78Ord och begrepp - sid 79Diskussionsfrågor - sid 80Jag, vi och dom - sid 81Ord och begrepp - sid 82Påverkan, lydnad och auktoritet - sid 83Påverkan, lydnad och auktoritet - sid 84Lydnad - sid 85Lydnad - sid 86Milgrams lydnadsförsök - sid 87Ord och begrepp - sid 88Att leda andra - sid 89Kan vem som helst bli en bra ledare? - sid 90Auktoritet eller auktoritär? - sid 91Ord och begrepp - sid 92Attityder, värderingar och normer - sid 93Värderingar - sid 94Ord och begrepp - sid 95Att hjälpa andra - sid 96Att hjälpa andra - sid 97Ord och begrepp - sid 98Kommunikation - sid 99Att uppfatta andra - sid 100Icke-verbal kommunikation - sid 101Icke-verbal kommunikation - sid 102Ord och begrepp - sid 103
Kapitel 4 Kön, genus och identitet
Kön, genus och identitet - sid 104Kön och könsidentitet - sid 105Kön och könsidentitet - sid 106Ord och begrepp - sid 107Genus - sid 108Vi behandlar flickor och pojkar olika - sid 109Könstypiskt beteende förstärks - sid 110Sexualitet och sexuell identitet - sid 111Sexuell identitet - sid 112Hetero-, homo- och bisexuell - sid 113Att komma ut - sid 114Ord och begrepp - sid 115Diskussionsfrågor - sid 116Jämställdhet och bemötande - sid 117Är familjepolitik och lönepolitik en jämställdhetsfråga? - sid 118Är familjepolitik och lönepolitik en jämställdhetsfråga? - sid 119Ord och begrepp - sid 120Rätten att själv välja - sid 121Rätten att själv välja - sid 122Ord och begrepp - sid 123
Kapitel 5 Miljöer för utveckling och lärande
Miljöer för utveckling och lärande - sid 124Familjen och barnet då och nu - sid 125Bondesamhället - sid 126Industrialiseringen - sid 127Kris i befolkningsfrågan - sid 128Synen på kärnfamiljen och ensamstående föräldrar - sid 129Synen på kärnfamiljen och ensamstående föräldrar - sid 130Den patriarkala familjen - sid 131Familjen idag - sid 132Ord och begrepp - sid 133Familjen är barnets viktigaste miljö - sid 134Barnens relation till sina föräldrar - sid 135Barnens relation till sina föräldrar - sid 136Föräldrars relation till varandra - sid 137Syskonrelationer - sid 138Hur påverkar syskon varandra? - sid 139Hur påverkar syskon varandra? - sid 140Familjen i samhället - sid 141Ord och begrepp - sid 142Omsorg om barnen - barnomsorgen - sid 143Omsorgen i ett historiskt perspektiv - sid 144Barnomsorg blir förskola - sid 145Ord och begrepp - sid 146Till skolan vi gå - sid 147Skolans utveckling - sid 148Utbildningssystemet idag - sid 149Vuxenutbildning - sid 150En bra inlärning kräver bra miljö - sid 151Ord och begrepp - sid 152Kompisar och lek - sid 153Kompisar och lek - sid 154Kompisar och lek - sid 155Att stå utanför vänskap - sid 156Att leka är att lära - sid 157Vuxna med barnasinnet kvar - sid 158Kulturen, media och den digitala miljön - sid 159Bibliotek och litteratur - sid 160Media - sid 161Hur använder barn och unga datorer? - sid 162En lärorik och rolig fritid - sid 163En lärorik och rolig fritid - sid 164Ord och begrepp - sid 165
Kapitel 6 Pedagogik och lärande
Pedagogik och lärande - sid 166Uppfostran, undervisning och utbildning - sid 167Uppfostran - sid 168Undervisning och utbildning - sid 169Undervisning och utbildning - sid 170Ord och begrepp - sid 171Diskussionsfrågor - sid 172Vad är kunskap? - sid 173När kunskapssynen skiljer sig - sid 174Ord och begrepp - sid 175Pedagogiska föregångare och deras efterföljare - sid 176Samtalskonsten idag - sid 177Seminarium - sid 178Jean-Jacques Rousseaus frihetstänkande - sid 179Ellen Key - "Barnets århundrade" - sid 180PBL och Casemetodik - sid 181Casemetodik - sid 182Ord och begrepp - sid 183Aktuella pedagogiska riktningar - sid 184Montessori - sid 185Reggio Emilia - sid 186Waldorf - sid 187Specialpedagogik - sid 188Från borträknad till inkluderad - sid 189Den svarta pedagogiken - sid 190Det kompetenta barnet - sid 191Självkänsla och självförtroende - sid 192Nya pedagogiska inriktningar - sid 193Handledning, coachning och mentorskap - sid 194Portfolio - sid 195Formativ bedömning - sid 196Framtidens pedagogik - sid 197Ord och begrepp - sid 198
Kapitel 7 Olika livsvillkor
Olika livsvillkor - sid 199Människor lever under olika livsvillkor - sid 200Uppväxtvillkor är komplexa - sid 201Är det normalt att vara onormal? - sid 202Funktionsnedsättningar - sid 203Diagnos eller inte? - sid 204Läs, skriv- och räknesvårigheter - sid 205Rörelsenedsättningar - sid 206Medicinska funktionsnedsättningar - sid 207Sensoriska funktionsnedsättningar - sid 208Kognitiva funktionsnedsättningar - sid 209Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - sid 210Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - sid 211Ord och begrepp - sid 212Att flytta till ett annat land - sid 213Att vara flykting är att fly - sid 214Integration - sid 215Ord och begrepp - sid 216Våld och övergrepp - sid 217Barnmisshandel - sid 218Sexuella övergrepp - sid 219Mobbning - sid 220Ord och begrepp - sid 221Separationer - sid 222Barnens reaktioner och behov - sid 223När föräldrar är oeniga - sid 224Ord och begrepp - sid 225Stress - sid 226Stressade vuxna - sid 227Stressade barn och vuxna - sid 228Hur undviker vi negativ stress? - sid 229Att känna lycka, mening och sammanhang - sid 230Är du lycklig? - sid 231Att leva i ett sammanhang - sid 232Ord och begrepp - sid 233
Kapitel 8 Vem ansvarar för barnen?
Vem ansvarar för barnen? - sid 234Alla barns rätt till en bra uppväxt - sid 235Alla barns rätt till en bra uppväxt - sid 236FN:s barnkonvention - sid 237Barnkonventionen i Sverige - sid 238Barnkonventionen internationellt - sid 239Diskussionsfrågor - sid 240Föräldrars ansvar - sid 241Föräldrars ansvar - sid 242Kommunens ansvar - sid 243Kommunens ansvar - sid 244Kommunens ansvar - sid 245Ord och begrepp - sid 246Statens ansvar - sid 247Ord och begrepp - sid 248Samhällets stöd till barn och unga - sid 249Stöd under skoltiden - sid 250Stöd under skoltiden - sid 251Ord och begrepp - sid 252Placering av barn och unga - sid 253Placering av barn och unga - sid 254Ord och begrepp - sid 255I politiken fattas besluten - sid 256Ideella organisationer - sid 257Ideella organisationer - sid 258När samhällets skyddsnät inte fungerar - sid 259Lagar och regler - sid 260Ord och begrepp - sid 261
Kapitel 9 Forskning och vetenskap
Forskning och vetenskap - sid 262 Vad är vetenskap? - sid 263Vad är vetenskap? - sid 264Olika vetenskapsfält inom lärande och utveckling - sid 265Ord och begrepp - sid 266Problem, frågor och hypoteser - sid 267Exempel på olika typer av frågor - sid 268Att själv ta fram information - sid 269Observationer - sid 270Experiment - sid 271Enkäter och intervjuer - sid 272Ord och begrepp - sid 273Att välja forskningsmetod - sid 274Grupp eller individ? - sid 275Ord och begrepp - sid 276Att använda källor - sid 277Tryckta källor - sid 278Ord och begrepp - sid 279Att hantera och värdera sina källor - sid 280Att värdera sina källor - sid 281Ord och begrepp - sid 282Barnkonventionen - sid 283
Läs intervju med Gabriella Bernerson om Att förstå sig själv och andra bättre.
Läs intervju med Agneta Blohm och Anna-Karin Axelsson om Det moderna ledarskapet är pedagogiskt.
Maria Sandum, redaktörmaria.sandum@sanomautbildning.se08-587 642 51
Hälsopedagogik
Specialpedagogik 1