Logga in till Sanoma Utbildnings digitala produkter Logga in på Pejlo Logga in på bingel Logga in på Lexia Provia Logga in på Ekonomionline
Ny kund? Klicka här för att registrera dig
Skriv in din e-postadress så skickas ett nytt lösenord till dig direkt.
Specialpedagogik 1 Andra upplagan ljudbok (mp3-format)För att lyssna på boken, vänsterklicka på länkarna.För att ladda ner boken på din dator eller mp3-spelare, högerklicka på länkarna och ange "spara mål som".Här kan du ladda ner Vård- och omsorgsarbete 1 som ljudbok i mp3-format.
Förord - sid 3
Kapitel 1 Vad är specialpedagogik?
Inledning - sid 8Inledning - sid 91:1 Specialpedagogik - sid 10Specialpedagogiken då och nu - sid 111:2 Historik - sid 121:2 Historik - sid 13Signhild - sid 14Signhild - sid 15Den historiska utvecklingen under 1900-talet - sid 16Den historiska utvecklingen under 1900-talet - sid 17Specialpedagogikens utveckling - sid 18Specialpedagogikens utveckling - sid 19Intelligenstest - sid 20Vad skiljer en speciallärare från en specialpedagog? - sid 21Anhörigas situation genom tiderna - sid 22Intresseorganisationer - sid 231:3 Lagar samt nationella och internationella riktlinjer - sid 24Syftet med standardreglerna - sid 25Begrepp - sid 26Innehållet i standardreglerna - sid 273. Genomförande - sid 283. Genomförande - sid 29Salamancadeklarationen - sid 30Nationell strategi för funktionshinderpolitiken - sid 31Sammanfattning - sid 32Sammanfattning - sid 33Övningsuppgifter Studieuppgifter - sid 34Övningsuppgifter Ta reda på - sid 35
Kapitel 2 Pedagogik
Inledning - sid 36Inledning - sid 372:1 Vad är kunskap? - sid 38Kunskapsnivåer - sid 39Kunskapsnivåer - sid 40Kunskapstyper - sid 412:2 Pedagogiska teorier - sid 42Kognitivismen - sid 43Kognitivismen - sid 44Piagets tankar om utveckling av kignitiv förmåga - sid 453. Konkret operationellt stadium, 6-12 år - sid 464. Formellt operationellt stadium, 12-16 år och uppåt - sid 47Sociokulturell teori - sid 482:3 Specialpedaogiska teorier - sid 49Michel Foucaults tankar om avvikelse och normalitet - sid 50Perspektiv inom nutida specialpedagogisk forskning - sid 512:4 Hjärnans funktion - sid 52Minne - sid 532:5 Inlärningsteorier - sid 54Motivation och behov - sid 55Maslows behovstrappa - sid 56Inlärningstyper - sid 57Inlärningsfaser - sid 58"Bära eller brista"-fasen - sid 592:6 Pedagogiskt ledarskap - sid 60Tränaren - sid 61Sammanfattning - sid 62Sammanfattning - sid 63Övningsuppgifter Studieuppgifter - sid 64Övningsuppgifter Studieuppgifter - sid 65Övningsuppgifter Reflektera och diskutera - sid 66Övningsuppgifter Öva - sid 67
Kapitel 3 Kognitiva och neuropsykiatriska funktionsnedsättningar
Inledning - sid 68Inledning - sid 693:1 Funktionsnedsättning och funktionshinder - sid 70Diagnos - sid 71Diagnosmanualer - sid 723:2 Utvecklingsstörning - sid 73Orsaker - sid 74Vad innebär utvecklingsstörning? - sid 75Downs syndrom - sid 76Symtom - sid 77Retts syndrom - sid 78Prader-Willis syndrom (PDW) - sid 79Williams syndrom - sid 80Tuberös skleros - sid 81Fragilt X-syndrom (Fragile X) - sid 823:3 Neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - sid 83Autism och Aspergers syndrom - sid 84Intressen och rutiner - sid 85Exekutiva funktioner - sid 86Autism - sid 87Theory of Mind/mentalisering - sid 88Aspergers syndrom - sid 89Daniel Tammet - sid 90Adhd - sid 91Konsekvenser - sid 92Tourettes syndrom - sid 93Dyslexi - sid 94Dyskalkyli - sid 95Sammanfattning - sid 96Sammanfattning - sid 97Övningsuppgifter Studieuppgifter - sid 98Övningsuppgifter Reflektera och diskutera - sid 99Övningsuppgifter - sid 100Övningsuppgifter - sid 101
Kapitel 4 Psykiska och fysiska funktionsnedsättningar
Inledning - sid 102Inledning - sid 1034:1 Psykiska funktionsnedsättningar - sid 104Tvångssyndrom/OCD (=Obsessive Compulsive Disorder) - sid 105Räknetvång - sid 106Psykoser - sid 107Symtom - sid 108Symtom - sid 109Symtom - sid 110Depressioner - sid 111Orsaker - sid 112Symtom - sid 113Ätstörningar - sid 114Några olika typer av ätstörningar - sid 1154:2 Fysiska funktionsnedsättningar - sid 116Förvärvad hjärnskada - sid 117Traumatisk hjärnskada - sid 118Pannloben - sid 119Cerebral Pares - sid 120Symtom - sid 121Ryggmärgsbråck - sid 122Reumatiska sjukdomar - sid 123Multipel skleros - sid 124Vad innebär multipel skleros? - sid 125Parkinsons sjukdom - sid 126Synnedsättningar och blindhet - sid 127Hörselnedsättningar och dövhet - sid 128Dövblindhet - sid 129Sammanfattning - sid 130Sammanfattning - sid 131Sammanfattning - sid 132Sammanfattning - sid 133Övningsuppgifter Studieuppgifter - sid 134Övningsuppgifter Reflektera och diskutera - sid 135
Kapitel 5 Kommunikation
Inledning - sid 136Inledning - sid 1375:1 Vad är kommunikation? - sid 1385:1 Vad är kommunikation? - sid 1395:2 Kommunikationsprocessen - sid 140Kommunikationstyper - sid 1415:3 Språkets betydelse för kommunikationen - sid 142Talade ord - sid 143Några olika kroppsspråkssignaler - sid 144Tecken - sid 145Moderna kommunikationsmodeller - sid 146Moderna kommunikationsmodeller - sid 1475:4 Samtalsmetodik - sid 148Johari fönster med förklaringar - sid 149Johari fönster med förklaringar - sid 1505:5 Det professionella samtalet - sid 151Att ställa frågor - sid 152Öppna frågor - sid 153Sammanfattning - sid 154Sammanfattning - sid 155Övningsuppgifter Studieuppgifter - sid 156Övningsuppgifter Öva - sid 157
Kapitel 6 Professionellt förhållningssätt
Inledning - sid 158Inledning - sid 1596:1 Människosyn - sid 160Vår egen syn på yrkesrollen - sid 161Vår egen syn på yrkesrollen - sid 1626:2 Professionellt förhållningssätt - sid 163Verbalisering - sid 164Pedagogiskt förklarande - sid 165Träning i att ta ställning - sid 1666:3 Mötet - sid 167Självkännedom - sid 168Aggressivitet, hot och våld - sid 169Aggressivitet, hot och våld - sid 170Vad kan utvecklas? - sid 171Mikael - sid 172Mikael - sid 173Sammanfattning - sid 174Sammanfattning - sid 175Övningsuppgifter Studieuppgifter - sid 176Övningsuppgifter Reflektera och diskutera - sid 177Övningsuppgifter Berättelse - sid 178Övningsuppgifter Öva - sid 179
Kapitel 7 Stöd och hjälpmedel
Inledning - sid 180Inledning - sid 1817:1 Metoder och hjälpmedel för att ge stöd - sid 1827:2 Värderingar - sid 1837:3 Habilitering och rehabilitering - sid 1847:4 Att få tillgång till hjälpmedel - sid 1857:5 Utprovning av hjälpmedel - sid 1867:6 Hjälpmedel i vardagen - sid 187Förflyttningshjälpmedel - sid 188Hjälpmedel i det dagliga livet - sid 1897:7 Kommunikationshjälpmedel - sid 190Text- eller bildtelefon - sid 191Widgitsymbolerna - sid 192Pictogram - sid 1937:8 Kognitiva hjälpmedel - sid 194Sociala berättelser - sid 195Tidshjälpmedel - sid 196IT-hjälmedel - sid 197Lättläst - sid 1987:9 Taktila hjälpmedel - sid 1997:10 Metoder vid problemskapande beteenden - sid 2007:10 Metoder vid problemskapande beteenden - sid 201Sammanfattning - sid 202Sammanfattning - sid 203Övningsuppgifter Studieuppgifter - sid 204Övningsuppgifter Reflektera och diskutera - sid 205Övningsuppgifter - sid 206Övningsuppgifter Ta reda på - sid 207
Kapitel 8 Specialpedagogiska aktiviteter
Inledning - sid 208Inledning - sid 2098:1 Att planera för specialpedagogiska insatser - sid 2108:2 Biståndsbedömning - sid 2118:3 Specialpedagogiska stödområden - sid 212Stöd i vardagliga sysslor, ADL - sid 2138:4 Planerings- och genomförandeprocessen - sid 2143. Planering - sid 215Resultat av processen - sid 216Sammanfattning - sid 217Övningsuppgifter Reflektera och diskutera - sid 218Övningsuppgifter Berättelser - sid 219Övningsuppgifter - sid 220Övningsuppgifter - sid 221Övningsuppgifter Jeanette - sid 222Övningsuppgifter Jeanette - sid 223Övningsuppgifter Albert - sid 224Övningsuppgifter Consuela - sid 225Övningsuppgifter Frida - sid 226Övningsuppgifter Frida - sid 227
Bilaga
Inledning - sid 228Olika typer av lagar - sid 229Socialtjänstlagen - sid 230Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade - sid 231Lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade - sid 232Offentlighets- och sekretesslagen - sid 233
Ämne - specialpedagogik
Ämnets syfte - sid 234Specialpedagogik 1, 100 poäng - sid 235Centralt innehåll - sid 236Lästips och webbadresser - sid 237Skönlitteratur - sid 238Webbadresser - sid 239Webbadresser - sid 240
Vill du ta del av våra nyheter och läromedelsutskick för gymnasie & vuxenutbildning?
Läs mer