Sanomas Mattefestival 2025

Välkommen till en eftermiddag fylld med kostnadsfri kompetensutveckling för dig som undervisar i matematik åk F–9 eller på gymnasiet. Du får möjlighet att gå på flera intressanta och lärorika seminarier om matematik som både kommer att inspirera dig och ge dig idéer till din undervisning.

När: 13 februari 14.00–18.00
Var: 7A Odenplan (konferenslokal), Norrtullsgatan 6 (bredvid Akademibokhandeln)

Olika seminarier erbjuds parallellt vid fyra tidpunkter och du hinner gå på fyra st under eftermiddagen. Du får möjlighet att gå på flera intressanta och lärorika seminarier om matematik som både kommer att inspirera dig och ge dig idéer till din undervisning. Läs mer om de olika seminarierna längre ned på sidan!

I pauserna kan du botanisera i vår utställning av läromedel i matematik och prata med författare, förläggare och redaktörer.

Vi bjuder på ett välfyllt fikabord med matiga mackor och godsaker och du får tillfälle att hänga med kollegor och andra deltagare.

Vi ser fram emot att träffa dig!

14.15-14.45

F–3: Inflätat lärande
Anita Ristamäki
Traditionellt har matematikundervisning fokuserat på ett arbetsområde i taget med repetitiva uppgifter för att öva specifika metoder. Numera pratas det mer om inflätat lärande, där tidigare arbetsområden och metoder kontinuerligt integreras i undervisningen. Det är enkelt att börja med och kräver inget speciellt material.
4–9: Resonera med uttryck
Synnöve Carlsson och Erica Lundkvist
Kunskaper i algebra är nödvändiga för att eleverna ska kunna ta till sig mer avancerad matematik. Det är därför viktigt att algebran avdramatiseras och görs lättillgänglig för alla elever. Under den här workshopen kommer vi tillsammans att arbeta med aktiviteter som främjar elevens förståelse för algebraiska uttryck.
F-12: Produktiva diskussioner - med start i flervalsfrågor
Patrik Gustafsson
I denna programpunkt kommer vi att utforska hur elever och lärare kan samarbeta för att bygga en djup och kollektiv förståelse för viktig matematik. Vi presenterar ett forskningsbaserat koncept för att skapa produktiva diskussioner medutgångspunkt ifrån flervalsfrågor. Dessutom delar vi med oss av praktiska tips och strategier för hur du som lärare kan organisera och leda dessa diskussioner för att utveckla varje elevs matematiska förmågor.
Gy: Matematiskt minne

Attila Szabo

15.00-15.30

F–3: Resonera och kommunicera matematik i par/grupp.
Karin Bergwik och Pernilla Falck
Deltagarna får göra lekar och övningar som direkt går att använda i klassrummet.
4–6: Smarta undervisnings- och presentationsverktyg
Representanter från Sanoma och Magma
Sanoma kommer att presentera Lärarstöd+ till Matte Direkt 4–6. Magma visar bland annat var du hittar Matte Direkt 4–6 i Magma och hur du skapar övningar.
7-9: Aktiva elever är lärande elever!
Katarina Cederqvist och Stefan Larsson
För att lärande ska ske behöver eleven vara aktiv. I den här workshopen ger vi exempel på hur du kan skapa undervisningssituationer som engagerar och skapar aktivitet som främjar lärande. Du får exempel på några olika uppgiftstyper och hur du som lärare kan planera, genomföra och följa upp dessa.
Gy: Hur många skumtomtar finns det I världen?
Niclas Larson
Det finns goda anledningar att tro att merparten av de skumtomtar vi konsumerar slinker ner i våra magar i anslutning till julen. Men hur många skumtomtar äter vi egentligen i Sverige under ett år? Hur mycket väger de sammanlagt? Och hur stor plats tar de? I denna föreläsning resonerar vi kring några mer eller mindre verkliga situationer och ser vilken matematik man kan finna i dem. Med inspiration från ett tidigare moment i På spåret får deltagarna ta ställning till en lista där ett antal sanna respektive falska påståenden finns. Vilka påståenden är sanna och vilka är falska? Efter att deltagarna har fått fundera en stund, så börjar vi resonera kring vilka påståenden som är sanna respektive falska. Vi belyser också frågan om vilka matematiska kunskaper eller andra kunskaper man behöver för att kunna lösa problemen som finns på listan.


16.00-16.30

F-12: Produktiva diskussioner - med start i flervalsfrågor
Patrik Gustafsson
I denna programpunkt kommer vi att utforska hur elever och lärare kan samarbeta för att bygga en djup och kollektiv förståelse för viktig matematik. Ett forskningsbaserat koncept för att skapa produktiva diskussioner med utgångspunkt ifrån flervalsfrågor presenteras. Dessutom ges praktiska tips och strategier för hur du som lärare kan organisera och leda dessa diskussioner för att utveckla varje elevs matematiska förmågor.
4–6 Inflätat lärande
Anita Ristamäki
Traditionellt har matematikundervisning fokuserat på ett arbetsområde i taget med repetitiva uppgifter för att öva specifika metoder. Numera pratas det mer om inflätat lärande, där tidigare arbetsområden och metoder kontinuerligt integreras i undervisningen. Det är enkelt att börja med och kräver inget speciellt material.
4–9: Spel ger motivation för att lära sig!
Synnöve Carlsson, Erica Lundkvist
Väl utformade spel kan ge eleverna förutsättningar att tillsammans med andra lära sig på ett lekfullt och strukturerat sätt.
Under den här workshopen kommer vi att arbeta med några enkla spel som går att anpassa till olika nivåer och olika arbetsområden.
Gy: Kumulativ undervisning
Daniel Dufåker och Roger Fermsjö


16.45-17.15

1–3: Lärarstöd+ - ett smart undervisnings- och presentationsverktyg,
Rickard Granberg
1–6: Analoga och digitala trix för klassrummet.
Camilla Mannbrink
Öka förståelsen för matematik på ett roligt och pedagogiskt sätt.
4–9: Spel ger motivation för att lära sig!
Synnöve Carlsson, Erica Lundkvist
Väl utformade spel kan ge eleverna förutsättningar att tillsammans med andra lära sig på ett lekfullt och strukturerat sätt.
Under den här workshopen kommer vi att arbeta med några enkla spel som går att anpassa till olika nivåer och olika arbetsområden.
7–9 och Gy: Tre uppgiftstyper i matematik
Emelie Reuterswärd
I den här föreläsningen kommer jag att beskriva tre tänkvärda och lärorika uppgiftstyper som kan katalysera matematiskt tänkande i undervisningen på högstadiet/gymnasiet: En ska bort, Generera exempel och Mattekedjor. Uppgiftstyperna går att fylla med precis det matematiska innehåll som du arbetar med för stunden och aktiverar alla elever i klassen, både de som behöver stöd och de som behöver utmaning.
Om föreläsarna:
Karin Bergwik är legitimerad matematiklärare, speciallärare vid Sticklinge skola i Lidingö stad, föreläsare och läromedelsförfattare.
Synnöve Carlsson är lärare i matematik åk 7–9, lärarutbildare vid Uppsala universitet och läromedelsförfattare.
Katarina Cederqvist är lärare i matematik åk 7–9 vid Stöpenskolan i Skövde och läromedelsförfattare.
Daniel Dufåker är gymnasielärare i matematik och fysik på Södra Latins gymnasium, tekn. dr. i fysik och även läromedelsförfattare.
Pernilla Falck är förstelärare i matematik och NO vid Smedslättsskolan i Stockholms stad, föreläsare, f.d. lärarutbildare vid Uppsala universitet och läromedelsförfattare.
Roger Fermsjö är gymnasielärare i matematik och programmering på Södra Latins gymnsium, fil. lic i matematikdidaktik och även läromedelsförfattare.
Patrik Gustafsson är matematiklärare och läromedelsförfattare. Han har en fil.dr i matematikdidaktik och disputerade nyligen med avhandlingen Support for productive whole-
class discussions in mathematics: Developing and exploring frameworks in the context of
classroom response systems.
Niclas Larson är førsteamanuensis på Universitetet i Agder Kristiansand i Norge och tidigare lärare i matematik samt idrott och hälsa på grundskole- och gymnasienivå i Sverige. Han är även fil. dr. i matematikdidaktik, fil. lic. i matematik och läromedelsförfattare.
Erica Lundkvist är förstelärare i matematik åk 7–9 vid Björkvallsskolan i Björklinge, lärarutbildare vid Uppsala universitet och läromedelsförfattare.
Camilla Mannbrink
Emelie Reuterswärd är gymnasielärare i matematik, läromedelsförfattare och redaktör. På fritiden bloggar hon om matematik och matematikundervisning.
Anita Ristamäki är legitimerad gymnasielärare i matematik på Jämtlands gymnasium och läromedelsförfattare.
Attila Szabo är fil. dr. i matematikdidaktik och arbetar som lektor vid Utbildningsförvaltningen i Stockholms stad. Han har tidigare undervisat i matematik på gymnasiet och är även läromedelsförfattare.

Du kan anmäla dig till ett föredrag per klockslag.

De kontaktuppgifter du lämnar i formuläret kan också komma att användas för att kontakta dig vid senare tillfälle för information och erbjudanden från oss. Läs mer om hur vi hanterar dina personuppgifter på www.sanomautbildning.se/Om-oss/Integritetspolicy/. Du kan när som helst ändra ditt samtycke genom att klicka på en länk i nyhetsbrevet eller mejla till oss på info@sanomautbildning.se

Fält markerade med * är obligatoriska.

Ämne du undervisar i: *
14.15-14.45
15.00-15.30
16.00-16-30
16.45-17.15

Dela Sanomas Mattefestival 2025:

Vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev får du tips, erbjudanden och nyheter utifrån dina intresseområden direkt i din mejlkorg.

Detta vill jag inte missa!
Illustration