Hurra en läsebok!
Statistiken visar att barn och ungdomar läser allt mindre på fritiden och regeringen har föreslagit satsningar för att öka läskunnigheten.
Genom en artikelserie på temat läsning, vill vi ge läsinspiration och tips för att stärka läsförmågan hos alla elever, oavsett ålder och förutsättningar.
Vi har bett våra erfarna och inspirerande läromedelsförfattare i svenska att dela med sig av sina tankar på temat läsning. Först ut är Pernilla Gesén, författare till böckerna om roboten Robin, som berättar om sin egen väg till att knäcka läskoden.
Hurra en läsebok!
Tänk om jag hade känt så när jag gick i skolan. Istället innebar läsning ångest och det tog tid innan jag knäckte läskoden. Men om jag hade fått en läsebok med humor och spänning, om den hade varit anpassad till min nivå, med lagom många utmaningar. Då hade jag sett fram emot att öppna boken och läsa vidare.
Jag är ofta ute i skolorna och har gjort flera hundra författarbesök i årskurserna F-3. I varje klass möter jag elever som har svårt att komma igång med att läsa och vid varje tillfälle har jag tänkt: Varför kan ingen skriva en rolig läsebok? Varför måste det vara så mycket LÄROMEDEL över läromedel? Så när jag fick frågan om jag ville skriva nya läseböcker med fantasi och humor var svaret enkelt.
Hur engagerar man barn som av olika anledningar inte kommer igång med läsningen? Jag har givetvis inget enkelt svar på det, men jag vet i alla fall några saker: Barn tycker om att skratta. Barn är nyfikna. Barn vill känna sig inkluderade. Barn är smarta. Och kanske det viktigaste: Ingen människa växer av att känna andras missnöje.
Min första lärare var så missnöjd med min oförmåga att lära mig att läsa och skriva att hon tyckte att jag skulle gå om första klass. Tack och lov flyttade min familj och jag fick börja i en ny skola. Min nya lärare ville inte höra talas om att jag skulle gå om. Istället hittade hon vägar för att hjälpa mig framåt. Det absolut viktigaste var att hon trodde på mig. ”Vilken fantasi!” sa hon när min berättelse började helt alldagligt och slutade med en flygande giraff som bodde på Jupiter. Den röda tråden lyste med sin frånvaro. Punkt och stor bokstav likaså.
Men det räcker tyvärr inte alltid med en engagerad och fantastisk lärare. De senaste åren har jag pratat med lärare som oroas över elever som inte ens vill försöka. Jag vet att många av dessa elever ändå har kommit igång när de har börjat med Robinböckerna, men det är ingen garanti.
Oavsett hur eleverna klarar sig vet jag i alla fall en sak: Det mest förgörande är vuxnas missnöje och det mest fantastiska är att känna ansvar och att få kärlek och beröm.
Pernilla Gesén, författare
Robin F–3
Pernilla är bland annat författare till Robinböckerna, en modern och humoristisk läromedelsserie för F–3. Serien har ett omfattande lärarstöd, både tryckt och digitalt, läseböcker på fyra nivåer, arbetsböcker och läxböcker.
Berättelserna om roboten Robin och barnen Molly och Elton är både roliga och tänkvärda. Handlingen i de olika årskurserna utspelar sig dels i vardagsmiljö med skola, kompisar och de problem som kan uppstå där, dels i fantasimiljöer där allt kan bli verkligt när Robin är med.