Bo Tonnquist: ”Begränsa användandet av powerpoints, utnyttja rummet och väggarna!”
I dagarna släpps den nionde upplagan av storsäljaren Projektledning. Vi ringde upp författaren Bo Tonnquist för att ta reda på vad som är nytt i den nya upplagan och för att be om några projektledartips!
Nu har ni släppt en nionde upplaga av Projektledning – vad är den stora skillnaden jämfört med tidigare upplagor och varför ska man köpa den nya upplagan?
- Den nya upplagan är helt enkelt mer aktuell och har anpassats till det som sker i omvärlden idag.
Ni har också lagt in en del nytt i boken.
- Ja, precis vi har till exempel valt att plocka in ett avsnitt om ”tailoring” – hur man väljer utvecklingsmetoder efter uppdragets natur och den egna organisationens förmåga. Det vill säga när man ska använda klassisk projektledning och när man istället bör använda agil metodik. Vi har också utökat avsnittet om riskhantering.
Men boken har inte bara fått nytt avsnitt utan man har även arbetat om bokens disposition för att göra den så bra som möjligt.
- Vi har sett över och förtydligat bokens disposition så att den bättre följer flödet i projektprocessen. Vi har också uppdaterat boken så att alla referenser nu är enligt Harvardsystemet – så nu är det ännu enklare att använda boken!
Har du något bra tips för hur man använder din bok bäst i sin undervisning?
- Jag vill verkligen slå ett slag för den nya övningsboken. I övningsboken finns det många bra övningar och självskattningstester som underlättar inlärningen för studenterna. Sen tycker jag att det är bra att vara noga med att hela tiden referera till boken när du pratar, det hjälper studenterna att hitta, hänga med och göra boken till sin.
Bo är något av en gigant när det kommer till projektledning. Inte nog med att han har skrivit flera böcker på ämnet och har över 20 års operativ erfarenhet av projektledning – han är också föreläsare på flera universitet, högskolor och utbildningsföretag.
Vad tycker du är bra att inleda en kurs i projektledning med?
- Här kommer ett väldigt konkret tips – i början av boken finns övning 1.1 Kompetensinventering – projektledning. Jag brukar låta mina elever göra den övningen som första aktivitet i klassrummet. När kursen sen börjar lida mot sitt slut får eleverna göra övning 21.7 Kompetensinventering, då brukar man kunna se en riktigt kul utveckling!
Vad är dina råd till någon som undervisar i projektledning?
- Begränsa användandet av powerpoints, utnyttja rummet och väggarna! Kursen måste byggas på både metodik och "softskills”. Jag tycker att det är bra att varva de case-baserade övningar med övningar där deltagarna får jobba med egna skarpa projekt från deras verksamheter.
Vad tycker du är det viktigaste att en student tar med sig från en kurs i projektledning?
- Det är projektledarens ansvar att målet nås men det betyder inte att det är projektledaren som ska göra jobbet. En annan sak som är viktig att ta med sig är att vid projektstart så fort som möjligt boka möte med beställaren för att säkerställa att båda har samma bild av syfte och mål samt prioriteringarna.