”Mina elever lär sig bäst när vi har en blandning mellan det digitala och det analoga.”
För att fira att Chez nous årskurs 6 äntligen blivit färdig utlyste vi under förra våren en tävling där man kunde vinna en klassuppsättning av läromedlet. Vinnare blev franskläraren Charlotte Marie från Bjuv. Nu har Charlotte hunnit testa Chez nous under en termin och vi tog därför kontakt med henne för att höra lite mer om vem hon är, hur hon ser på franskämnet och såklart för att ta reda på vad hon tycker om Chez nous.
Hej Charlotte, grattis till vinsten! Berätta mer om dig själv, hur kom det sig att du blev fransklärare?
- Tack! Att jag blev fransklärare beror till stor del på att min pappa var fransman och att jag alltid har älskat språk.
Genom sin pappa var franskan alltid närvarande i Charlottes liv och i slutet av 90-talet valde hon att flytta till Paris och arbetade några år på Disneyland. När Charlotte sen kom tillbaka till Sverige fortsatte hon att lära sig franska och arbetade en tid som översättare. Men hon valde sen att byta bana och utbildade sig till lärare i franska.
- Jag saknade den sociala biten som man får när man arbetar med människor och valde att istället bli lärare.
Hur upplever du att det är att arbeta som lärare?
- Att vara lärare är ett helt underbart yrke! Det är både väldigt komplext och extremt lärorikt. Den ena dagen är aldrig den andra lik, och det jag tycker allra bäst om är att se våra elever utvecklas och växa i sig själva. Jag arbetar på högstadiet och det kan ibland vara tufft, men det är så värt det eftersom vi får så mycket tillbaka av våra elever.
Charlotte har arbetat som fransklärare sedan 2005 och även om språket alltid är detsamma så finns det mycket annat som har ändrats under årens lopp. Inte minst har digitaliseringens intåg i klassrummen förändrat premisserna för undervisningen.
- När jag började arbeta som lärare fanns det inga datorer i klassrummen. Vi arbetade enbart med böcker, papper och penna. Sen långsamt gick det från en dator, till flera datorer och idag har ju alla elever varsin dator.
Att få in datorn i undervisningen var Charlotte tidig med, redan 2006 skapade hon en hemsida som hennes elever kunde använda när de skulle träna på franskan.
- Jag hade några elever som inte tyckte att det var särskilt roligt att plugga franska ord, men de var väldigt intresserade av datorspel. Med hjälp av min bror skapade jag då en hemsida som hette “Lär dig franska med Charlotte”. Där fanns det olika ordlistor som vi jobbade med och man tränade på orden och stavningen genom olika spel och med hjälp av hemsidan kunde jag märka en stor förbättring i deras inlärning.
Även om hemsidan inte längre finns kvar använder sig Charlotte gärna av olika spel och digitala resurser för att underlätta inlärningen för sina elever.
- Mina elever lär sig bäst när vi har en blandning mellan det digitala och det analoga, och när de får prova på många olika inlärningsmetoder. Idag använder vissa elever olika digitala resurser för att lära in nya ord, medan andra hellre skriver orden för hand i sitt skrivhäfte.
Nu har du haft möjligheten att testa Chez nous under en termin, hur tycker du att det har varit att arbeta med det?
- Jag har tyckt att det har varit roligt att arbeta med läromedlet, men eftersom jag arbetat med andra läromedel tidigare var det självklart också lite klurigt i början.
Charlotte berättar att Chez nous också har tagits emot bra av eleverna.
- Jag tycker att det är en fin bok med bra material, ord och fraser och framförallt tycker eleverna att den är bra. Det var dock lite svårt att introducera både être och avoir så tidigt som man gör, men det blir spännande att ser hur eleverna utvecklas under årens gång. Jag kommer att fortsätta med Chez nous 7 när dessa elever börjar högstadiet till hösten.
Slutligen, har du några lektionstips till andra språklärare?
- Pararbete och mini-whiteboards – mina elever arbetar gärna i par och älskar när vi arbetar med olika strukturerade parövningar så som ”Kloka pennan” och ”Turas om”. Mini-whiteboards använder vi ofta i övningarna.
- Jag tycker om att använda olika digitala resurser i undervisningen – t.ex. från UR:s olika program.
- Spel – både analoga tärningsspel och digitala quiz har en given plats i min undervisning.