”Det här var mitt språk och det var fransklärare jag skulle bli!”

Chez nous 9 utkommer under året och därmed står upplaga 2 av serien för åk 6–9 klar. Före sommaren anordnade vi en tävling där man som fransklärare kunde vinna en klassuppsättning av läromedlet. Vinnare blev Sofia Hänel från Mölnlycke som nu har hunnit använda Chez nous under en termin och naturligtvis vill vi veta lite mer om Sofia och höra om hennes intryck.

Hej Sofia, grattis till vinsten! Berätta för oss, vem är du?

- Tack! Sofia Hänel heter jag och jag är lärare i franska, svenska och engelska. Jag arbetar sedan två år tillbaka på Fridaskolan i Mölnlycke där jag också bor med man och fyra barn, en katt och massa hönor. Jag gillar att umgås med vänner och familj, löpträna, läsa, sticka och resa, gärna till Frankrike, men tyvärr blir det inte så ofta som jag hade önskat.

Hur länge har du arbetat som lärare?

- Jag har arbetat som lärare sedan 2006 och har undervisat på flera olika skolor under åren, både friskolor (montessoriskolor) och kommunala skolor. Jag är legitimerad gymnasielärare i franska och engelska, men har mestadels jobbat på högstadiet där jag även är behörig i svenska.

Varför ville du bli lärare i franska?

- Jag har alltid älskat språk, men när jag själv gick på högstadiet läste jag tyska. När jag gick i tvåan på gymnasiet valde jag utöver tyskan även franska och jag bestämde mig från första lektionen - det här var mitt språk och det var fransklärare jag skulle bli! Jag har alltid älskat Frankrike och den franska kulturen och maten och jag har bott i södra Frankrike vid två olika tillfällen, bland annat läste jag som Erasmusstudent på Universitetet i Perpignan. Jag har också jobbat för STS språkresor där jag var i Juan-les Pins två somrar och undervisade elever från Europa.

Hur upplever du yrket?

- Läraryrket är utmanande på många sätt, men också väldigt roligt, lärorikt och utvecklande. När jag får frågan om varför jag blev lärare brukar jag svara att jag valde läraryrket för att jag brinner för mina ämnen, särskilt för franskan, vilket är mitt hjärteämne! Jag vill verkligen att mina elever ska tycka att det är lika roligt med franska som jag själv tycker. Därmed blir det också utvecklande för mig som lärare, för att få eleverna att tycka att det är roligt och lärorikt måste ju jag själv hålla mig ajour och utveckla roliga och lärorika lektionsupplägg. Det jag gillar mest är att planera mina lektioner och göra läromedel - jag har gjort väldigt mycket eget undervisningsmaterial, både digitalt och analogt. Att därefter testa mina idéer på eleverna och se hur det tas emot är väldigt spännande.

Hur har undervisningen/ämnet utvecklats under de år du jobbat?

- När jag började undervisa för 18 år sedan upplevde jag att jag kunde hålla en högre nivå och att mina elever generellt var "bättre på att plugga". Idag upplever jag att elever inte är lika bra på att exempelvis nöta in och traggla verb, då de inte är vana vid att behöva memorera fakta på samma sätt som vi var förr. Vi kunde exempelvis kompisars telefonnummer utantill, vi rabblade oregelbundna verb och multiplikationstabeller och lärde oss mer utantillkunskaper än vad elever gör idag. Jag upplever tyvärr också mer och mer att eleverna inte prioriterar språk, trots meritpoäng. Många väljer också bort språket då det blir svårt att nå ett högt betyg. Jag anser att det borde heta språk och inte språkval. Språk är viktigt och ska inte kunna väljas bort. Jag tycker också att alla elever ska ges möjlighet att lära sig ett nytt språk utöver engelska, det ska vara roligt och lustfyllt att lära sig språk och bör inte väljas bort, om du når godkänt betyg i engelska. Vi får E-anpassa för de elever som har svårare att lära sig språk.

- Naturligtvis har också digitaliseringen gjort att språkundervisningen har förändrats. Jag märker dock att jag gärna jobbar mer och mer analogt, men givetvis använder jag mig också av flera digitala resurser, det är viktigt att blanda. Jag och många elever gillar dock fysiska böcker, jag låter mina elever skriva för hand och de skriver av mycket från tavlan. Jag har som sagt jobbat på en del Montessoriskolor och är mycket för att laminera, då jag tror på att lära in taktilt. Min mamma var utbildad Montessoripedagog och gjorde också mycket eget undervisningsmaterial i form av memorykort och spel som hon testade på mig som barn, så jag har nog blivit väldigt influerad av henne. Tyvärr räcker inte tiden till, men jag hade gärna ägnat mycket tid vid lamineringsmaskinen!

Hur ser undervisningen i franska ut på den skola där du jobbar?

- Jag är ensam fransklärare på min skola och jag har relativt stora grupper då jag jobbar på en stor skola, men spanskeleverna är fler, vilket de ju är på de flesta skolor. Jag tycker att det är viktigt att eleverna vågar och vill prata och jag är mån om att försöka skapa ett tryggt klassrumsklimat samt ge dem verktyg för att våga prata i form av dialoger. Vi minglar mycket, alltså går runt i klassrummet och ställer frågor, frågar när man fyller år, vilket telefonnummer man har... Det tycker de flesta elever om. Det är också ett bra sätt att lyssna på eleverna på ett naturligt och avslappnat sätt. Ibland får eleverna skriva egna dialoger och spela in dem, exempelvis i klädaffären, hos läkaren, de filmar och berättar om sina rum etc. Det tycker de flesta elever är väldigt kul och kreativt. Det är viktigt att eleverna lär sig att prata och att det känns meningsfullt.

Du vann en klassuppsättning av Chez nous – hur tycker du att det är att arbeta med läromedlet?

- Jag gillar läromedlet mycket och använder det i årskurs 6, 7 och 8. Jag tycker framför allt att det finns många bra hörövningar och väldigt bra färdighetsprov! Också många bra extra stenciler. Den är dock mastig och det är väldigt många övningar i boken som vi inte har hunnit med, man får välja ut det viktigaste annars blir det övermäktigt. Jag tycker att det är mycket fokus på grammatiken, redan i årskurs 6 introduceras verben être och avoir tidigt, det är jag inte van vid sedan tidigare. I andra läromedel jag har haft är det mer fokus på glosor i årskurs 6 och enkla fraser. Jag upplever att årskurs 6 bok är relativt svår med långa texter och mycket grammatik. Mina elever gillar Chez nous och flera i årskurs 8 (de mer avancerade eleverna) har sagt att de föredrar Chez nous framför det läromedel de hade tidigare (Bon voyage). De som inte är lika förtjusta i grammatik gillar den mindre bra... Som alltid saknar jag fler muntliga övningar, men jag tycker att det är lätt att göra egna muntliga övningar, så jag tycker att det är viktigare att det finns många hör- och läsförståelseövningar i ett läromedel, vilka är betydligt svårare att skapa själv.

- Ett plus för jättefina bilder och en väldigt snygg layout generellt i samtliga böcker!

image5skylj.png

Här kan du läsa mer om Chez nous