Serie

Bedömarkompetens

Prov, bedömning och betyg i skolan

En antologi skriven av 13 forskare från främst Umeå och Göteborgs universitet. Tillsammans delar de med sig av sina bästa vetenskapligt grundade råd för att skapa en bra och rättvis bedömning i skolan.

series-hero image text

Författare

Boken är en antologi skriven av 13 forskare från framförallt Umeå och Göteborgs universitet. Här kan du läsa en presentation av författarna.

Christina Wikström är docent och universitetslektor i beteendevetenskapliga mätningar vid Umeå universitet. Christina har en lärarbakgrund, men ett intresse för bedömningsfrågor ledde henne snart vidare till provutveckling och en forskarutbildning. Hon har sedan dess arbetat med forskning, undervisning och provkonstruktion. Hon har undervisat om bedömningsteori och provkonstruktion inom lärarprogram och i fortbildning av lärare, samt på forskarutbildningsnivå. Hennes forskningsintressen handlar framförallt om validitetsfrågor kopplade till provkonstruktion, prov och bedömningar, och om urval och antagning. Christina arbetar i nuläget huvudsakligen som projektledare för högskoleprovet.

Jörgen Tholin är docent i pedagogik vid Göteborgs universitet. Han är lärare i svenska och engelska och har jobbat som lärare främst på mellan- och högstadiet i Ulricehamns kommun. Hans forskning handlar dels om betyg, bedömning och nationella prov, dels om språkdidaktik. Jörgen har varit regeringens utredare i två utredningar, Tillträdesutredning 2017 och Betygsutredningen 2020.

Anita Wester har varit undervisningsråd och senior rådgivare på Skolverket och Sveriges representant i PISA Governing Board och PISA Executive Board, 2000-2012. I sin anställning på Skolverket (1999-2023) har hon främst arbetat med internationella studier som PISA, TIMSS, TIMSS Advanced och PIRLS. Hon har tidigare varit verksam som universitetslektor vid Umeå universitet där hon framförallt har bedrivit forskning med inriktning mot fysisk aktivitet, Högskoleprovet, TIMSS och TIMSS Advanced.

Torulf Palm är professor i pedagogiskt arbete med inriktning formativ bedömning vid Umeå universitet. Han är också föreståndare för Umeå forskningscentrum för matematikdidaktik (UFM), och legitimerad lärare. Han studerar hur formativ bedömning 335 Författarpresentationer påverkar elevers och studenters motivation och kunskaper, och vilka egenskaper hos formativ bedömning som är avgörande för att åstadkomma positiva effekter på lärande. I kombinerade forsknings- och skolutvecklingsprojekt tillsammans med lärare undersöker han också vilka förutsättningar lärare behöver för att utveckla sin formativa bedömning på ett sådant sätt att det får positiva effekter på elevers lärande.

Jonathan Wedman är excellent lärare, forskare och lektor i beteendevetenskapliga mätningar vid Umeå universitet. Han har även arbetat som pedagogisk utvecklare sedan 2020 och anlitas ofta som gästföreläsare eller som pedagogiskt sakkunnig. Med en förkärlek för provkonstruktion och psykometri är han specialiserad på bedömning i skola och högre studier och har ägnat de senaste åtta åren åt att vidareutveckla och förbättra hur summativ bedömning undervisas om vid högskolor och universitet i Sverige. Utöver sin expertis inom bedömning är han väl insatt inom AI med särskilt fokus på dess tillämpningar och användningsområden inom undervisning, bedömning och forskning.

Anna Lind Pantzare är doktor i beteendevetenskapliga mätningar och gymnasielärare i fysik och matematik. Avhandlingen behandlar dimensioner av validitet för de nationella proven i matematik. Anna arbetar vid Umeå universitet som projektledare för nationella prov i matematik och naturvetenskapliga ämnen ett arbete som görs på uppdrag från Skolverket. Efter några år som gymnasielärare har hon arbetat med konstruktion av prov sedan 2000, först som provkonstruktör i fysik och matematik och sedan i rollen som projektledare.

Erik Winerö har arbetat som gymnasielärare i svenska och religion i över 20 år och är sedan 2020 doktorand i tillämpad IT med inriktning mot utbildningsvetenskap vid Göteborgs universitet. Hans avhandling undersöker hur digital teknologi och generativ 336 AI påverkar lärares bedömningspraktik samt de möjligheter och utmaningar som uppstår i undervisningen. Han har ett särskilt intresse för samspelet mellan teknik, lärare och elever och för hur resultat från experimentella studier och kognitionsvetenskap kan omsättas i praktiken för att stärka undervisningen.

Marcus Strömbäck Hjärne är doktor i beteendevetenskapliga mätningar och legitimerad lärare i matematik och filosofi. Han arbetar som pedagogisk utvecklare vid Luleå tekniska universitet och undervisar på lärarutbildningen. I sin forskning har han studerat rättvisa och anpassning kopplat till urval med högskoleprovet. Marcus har flera års erfarenhet som lärare inom gymnasieskolan, årskurserna 7–9 och vuxenutbildning. Han har även arbetat som provutvecklare och undervisningsråd vid Skolverket, med ansvar för de nationella proven i matematik.

Anders Hofverberg har en bakgrund som gymnasielärare i biologi och kemi och har sedan sin tid som lärare haft ett intresse för bedömning och betygssättning. Han är numera doktor i pedagogiskt arbete och arbetar som biträdande universitetslektor vid Umeå universitet, där han undervisar inom lärarutbildningen och bedriver forskning. Hans forskning rör framför allt elevers motivation och hur lärare kan skapa ett klassrumsklimat som stödjer elevers motivation.

Hanna Eklöf är docent i beteendevetenskapliga mätningar och lektor vid Institutionen för tillämpad utbildningsvetenskap på Umeå universitet. Hennes forskningsintresse är riktat mot storskaliga kunskapsmätningar, med ett särskilt fokus på elevperspektivet, och olika bakgrundsvariablers betydelse för prestation.

Alli Klapp är docent i pedagogik och prefekt för institutionen för pedagogik och specialpedagogik vid Göteborgs universitet. Hon bedriver forskning om bedömning, betygssättning och hur 337 Författarpresentationer elevers olika förutsättningar skapar möjlighet till lärande och prestationer. Hon forskar även om betydelsen av elevers välmående för prestationer och hon samverkar med verksamma lärare och rektorer i syfte att driva skolutveckling.

Thea Klapp är doktorand i pedagogik på Göteborgs universitet. Hon har en bakgrund inom sociologi och jobbar nu med frågor som rör utbildningspsykologi, som exempelvis hur gruppsammansättning är med och påverkar hur elever tänker om sina egna förmågor att prestera i skolan. Ämnen som elevers motivation och skolrelaterat välmående är också av intresse.

Deborah Siebecke är doktorand i ämnet pedagogik vid Göteborgs universitet. Hon tillhör forskarskolan ASSESS (Assessment of Knowledge in Educational Systems) med inriktning mot kunskapsmätningar inom utbildningssystem. Hennes forskningsintressen berör frågor som likvärdighet i skolan och skillnader i kognitiva och icke-kognitiva resultat hos elever. Avhandlingen syftar till att undersöka hur välbefinnande och akademisk resiliens samspelar och tar hänsyn till olika dimensioner av välbefinnande, såsom materiella, sociala och psykologiska aspekter, samt resiliens på individ- och skolnivå.

Vårt nyhetsbrev

I vårt nyhetsbrev får du tips, erbjudanden och nyheter utifrån dina intresseområden direkt i din mejlkorg.

Detta vill jag inte missa!
Illustration