Serie
BOLD
Strategiskt HR-arbete i en ny tid
Spotifys globala HR-chef Katarina Berg ger oss en unik inblick i det extremt snabbväxande techbolaget Spotify. Företagets globala HR-arbete vilar på teori, forskning och data – men också på många års praktisk erfarenhet. Boken vann priset ”Årets HR-bok 2023”.
Om serien
Spotify är techbolaget som förändrade musikvärlden. I en ny bok ger företagets globala HR-chef Katarina Berg en unik inblick i Spotify och berättar om allt som ekonomichefen alltid velat veta om HR men aldrig vågat fråga. Här samlas råd, tips och insikter som bidragit till att utveckla ett av världens mest omtalade och framgångsrika företag.
Bok som ger unika inblickar
Boken ger läsaren en unik inblick i det extremt snabbväxande techbolaget Spotify. Företagets globala HR-arbete vilar på teori, forskning och data – men också på många års praktisk erfarenhet.
Katarina Berg, CHRO, och Spotifys internationella HR-team visar övertygande hur alla kan bli djärvare i sitt HR-arbete, oavsett om det gäller ett utmanande förändringsprojekt, global tillväxt eller om det viktigaste är att hitta rätt medarbetare till nyckelposter.
En organisation som inte kontinuerligt investerar i sina medarbetare kommer att sluta växa och sluta utvecklas. Och varje organisation som inte tar in rätt personer vid rätt tid, till rätt tjänster och anpassar sin organisationsdesign utifrån det, kommer att tappa fart och konkurrensfördelar. Det här är medarbetarnas era.
Författarnas royalty går till stiftelsen Min Stora Dag och deras arbete att skapa livsviktig glädje för barn som kämpar med allvarliga sjukdomar och diagnoser.
Katarinas egna ord
På Spotify har vi sedan allra första början strävat efter att skapa en miljö där innovativa och kreativa medarbetare kan vara sina bästa jag. Det har varit och är fortfarande fantastiskt spännande – och utmanande – att försöka skapa en sant global kultur under ständig och snabb tillväxt.
Det är helt nödvändigt att vi som arbetar med HR verkligen förstår vad som får organismen Spotify att leva och frodas och röra sig framåt, att vi förstår affären och kan kärnverksamheten utan och innan, och att vi är integrerade i verksamheten snarare än ”på besök”. Det gör dessutom vårt arbete roligare, och både mer taktiskt och mer strategiskt.
Ett företag som vill implementera en effektiv och global kommersiell strategi måste ha en kultur där alla medarbetare känner att de arbetar mot ett och samma syfte – oavsett var i världen de befinner sig. Och i det arbetet har HR en oerhört viktig roll.
Jag är stolt över Spotifys HR-team och deras bidrag till att bygga Spotify till vad det är idag!
Årets HR-bok 2023
Juryns motivering:
Med djärva ackord och modiga texter står denna kompletta låtkatalog ut – och är den musik vi har överst på vår playlist…
BOLD är den kompletta och självklara HR-boken som tydligt och enkelt beskriver vad det mångfacetterade HR-arbetet egentligen går ut på.
Boken innehåller många värdefulla insikter och verktyg för att bli mer modig i HR-arbetet. En av de mer fascinerande delarna av boken är introduktionen till Spotifys “HR-paletten”, en samling av 171 olika kunskaps- och expertområden inom HR. För att lyckas i HR-arbetet, måste man behärska hela denna palett och kunna skräddarsy den efter sin egen organisations unika behov.
För att driva en effektiv och global affärsstrategi, betonar författarna vikten av en stark företagskultur där alla anställda känner att de arbetar mot ett gemensamt syfte – oavsett var i världen de är. Här spelar HR en kritisk roll.
Om du vill utveckla och utmana ditt HR-arbete erbjuder denna bok både inspiration och praktiska verktyg. Den är ett måste för varje HR-professionell och affärsledare som vill ta sin organisation till nästa nivå.
”Vi utmanar gällande konventioner och bjuder på en stor dos mod, data och nya insikter!”
Vi passade på att intervjua Katarina Berg när BOLD vunnit priset som årets HR-bok.