Matematik Origo nivå 2a Lärarguide
- Författare
- Verner Gerholm, Kerstin Olofsson
- Ämne
- Matematik
- Målgrupp
- Gymnasial/Vuxen
- Produktinformation
- Häftad, Upplaga 1, 400 sidor
- Utgivningsdatum
- 2025-01-31
- Tillgänglighet
- Ej utkommen titel
- ISBN
- 9789152366233
Beskrivning
Till elevboken Matematik Origo nivå 2a hör en Lärarguide. Lärarguiden följer elevboken, uppslag för uppslag, med tips, idéer och inspiration till din undervisning. I Lärarguiden finns bland annat extra exempel, kommentarer till uppgifter och didaktiska tips. Det finns dessutom förslag på hur du kan inleda och avsluta lektionen, resonemangs- och problemlösningsuppgifter, konkreta exempel på matematikens användbarhet och lösningar till bokens nivå 3-uppgifter.
Denna Lärarguide är anpassad till Gy25 men kan även användas tillsammans med Matematik Origo 2a upplaga Gy21.
För dig som lärare
Matematik Origo nivå 1a
Repetitionsmateriel
Grundläggande aritmetik ingår inte längre i det centrala innehållet, men en del elever har behov av repetition. Därför har vi valt att bjuda på motsvarande avsnitt ur den gamla upplagan av Matematik Origo 1a och Lärarguide 1a.
Ladda ner utdrag ur kapitel 2 Origo 1a (PDF-dokument, 414 kB)
Ladda ner utdrag ur lärarguide kapitel 2 Origo 1a (PDF-dokument, 527 kB)
Övrigt
Ladda ner Timplanering Matematik Origo 1a (Word-dokument, 21 kB)
Ladda ner Facit till kapiteltest i Matematik Origo 1a (PDF-dokument, 68 kB)
På sidan 176 i Lärarguiden till Matematik Origo 1a tipsar vi om en interaktiv applikation som man kan använda i samband med övningen Hästkapplöpning. Se applikationen här!
Matematik Origo nivå 2a
Ladda ner Timplanering Matematik Origo 2a (Word-dokument, 20 kB)
Ladda ner Facit till kapiteltest i Matematik Origo 2a (PDF-dokument, 79 kB)
I den här excelfilen kan eleverna lösa de uppgifter i Kapitel 4 (Matematik Origo 2a) som kräver kalkylprogram. På så sätt slipper eleverna själva mata in alla värden. Ladda ner excelfilen här! (Excel-dokument, 35 kB)
Bonusmaterial
Den nya upplagan av Matematik Origo fortsätter att vara ett läromedel som strävar efter att göra matematiken verklighetsnära och meningsfull. Som ett led i det har vi valt att fortsätta med våra omtyckta förstoringsglasuppgifter, där eleverna själva får uppskatta eller ta reda på information för att kunna lösa uppgiften. Den här uppgiften är hämtad från ett valbart geometriavsnitt.
Lösning:
För att kunna lösa uppgiften behöver eleverna själva uppskatta vilken diameter en glasskula kan tänkas ha. Det gör att uppgiften inte har något bestämt svar, utan svaret beror på de antaganden eleverna har gjort. Vår erfarenhet är att det kan göra att eleverna både vågar och vill ta sig an uppgiften. Det gör också den här typen av uppgift ideal för att jämföra och diskutera elevlösningar.
En möjlig lösning till glasskuleproblemet är:
Att behöva urskilja vilken information som saknas för att uppgiften ska kunna lösas kan också öka förståelsen för själva matematiken.
Har du frågor om Matematik Origo som läromedel? Hör av dig till vår förlagsredaktör Emelie Reuterswärd via e-post: emelie.reutersward@sanomautbildning.se.
Kontakt
Kontakta kundservice
Vill du ha hjälp med din beställning eller har något blivit fel i din order? Ring oss då på telefonnummer: 08-587 642 10 eller via e-post: kundservice@sanoma.com
Kom igång med dina digitala läromedel
Behöver du hjälp eller har frågor om dina läromedel? Kontakta vårt kunniga support-team via telefon eller mejl. Ring oss på tel 08-587 642 30 eller via e-post support@sanomautbildning.se
Boka rådgivning
Om du vill ha rådgivning kring läromedel finns möjlighet att boka tid med en kundansvarig. Våra kundansvariga kan våra läromedel utan och innan och finns till hands för att vägleda dig och svara på frågor kring våra läromedel, både tryckta och digitala. Här kan du boka tid för rådgivning.
Produkter i serien
Vårt nyhetsbrev
I vårt nyhetsbrev får du tips, erbjudanden och nyheter utifrån dina intresseområden direkt i din mejlkorg.